lader

Med batteri i vognen, får man en hel del fordele, som at kunne bruge flere 12V forbrugere i vognen under vejs til ferien, uden at trække på bilens batteri. Her kan du læse lidt om hvordan du oplader batteriet under kørsel, så der er strøm nok til mover mv. når du kommer frem.

Opladning under kørsel

Skal batteriet i din campingvogn, oplades når du kører, så det er fyldt og klar når du når pladsen, eller det øde sted i Sverige, kan det i langt de fleste tilfælde oplades af bilen, med meget få ændringer i vognen.

Hvor meget der skal laves afhænger naturligvis af bil og vogn, men du skal som minimum have en 12V (+) og en stel (-)frem til batteriet i vognen. Der er flere måde at gøre det på, men det nemmeste er at føre ledningerne under vognen, og så bore et hul til dem ved batteriet.

Hvordan de skal monteres i dit 7/13 polet stik, kan du læse i artikel om samme, her på siden. Du kan godt bruge et 7 polet stik, selvom der skal lades på batteriet.

Tilslutning til generator

Du kan have en bil, hvor der allerede ligger ledninger klar i bagagerummet, og så alligevel ikke. Det er tilfældet på vores SAAB, hvor fabrikken hævder, at eneste ændringer vi behøver, er at sætte en 30amp. sikring i den tomme plads - mærket "trailer" - i sikringsboksen. Ledningerne er dog kun beregnet til at give 12V til en forbruger. Ikke til ladning på batteriet, da ledningerne er for små. Spørg dit værksted hvis du er i tvivl.

Ladning på campingvognsbatteriet, skal først starte når motoren er startet. 12V +, skal derfor monteres med at skille-/hjælperelæ, som tilsluttes bilens generator, så det først aktiveres når moteren kører og generatoren lader.

Det skal ikke monteres til kørelyset, fordi mange biler tænder kørelyset allerede når der sættes tænding på bilen. Udover det kan bilens "sprunget-lys-indikator", bliver forvirret ved montering til lysnettet.

12 til CV

Skema over montering

Rigtige ledninger

Når ledningerne skal trækkes gennem kabinen på bilen, skal de være i den rette dimension, og der skal trækkes både en 12v (+) til ladning og en stelforbindelse, som monteres direkte til bilens batteri, med skillerelæ som beskrevet. Dimensionerne på ledningerne kan være lidt af en religion, og mange mener monteringer med helt op til 6 kvadrat (tværsnit på ledningen), er bedste løsning. Men så vildt behøver det ikke være.

Hvis du kører på værksted for at få monteret/trukket de nye ledninger, eller hvis du bruger dem der allerede er trukkket - som nævnt i vores - er det sjældent mere end 2,5 kvadrat, og det vil som udgangspunkt være nok. Husk på at du kun vedligeholdslader på batteriet. 2,5 kvadrat er også det maksimale der plads til i stikket på trækket. Men under 2,5 kvadrat kan ikke anbefales.

Der kan selvfølgelige være forhold, hvor du har brug for kraftigere ledninger, men så er det ikke til det man kan betegne som normalt brug. Oplever du problemer, så få kontrolleret stik, batteri og bilens generator inden det hele skiftes ud. Der kan være forskel fra bil til bil, på hvor mange ampere generatoren giver.

En ekstra ledning

Som nævnt er vi så heldige at der allerede er stik i bagagerummet på vores bil, og én af dem er en 12V klemme 30. Klemme 30 er betegnelsen for konstant strøm fra battteriet. Den er til forbrug i vognen, eller en lampe i en trailer, en arbejdslampe eller lignende.

Ved at monterer den til et 13 polet stik, har man så mulighed for at bruge strøm under turen, til eksempelvis vognens toilet, noget lys eller håndvask, via bilens batteri. Det bruges primært hvis vognen ikke sit eget batteri.

På min bil har jeg valgt ikke at bruge den, da vi jo har batteriet, og ledningen er under 2,5 kvadrat. Derudover trækker jeg en en ekstra 2,5 kvadrat, som kun bruges til køleskabet, så der altså er 2 x 12V + og én stel. alle i 2,5 kvadrat.

Skillerelæ

Begge ledninger i bilen skal monteres med et skilleræle. Et skillerelæ, sikre at der er mest muligt spænding på - da strømmen kommer direkte fra batteriet på bilen - og samtidig afbryder det forbindelsen når bilen ikke er startet. Det sikre at man ikke sender strøm fra campingvognen til bilen, når der lades med 230V, og at man ikke tapper batteriet på bilen.

Skillerelæet - eller hjælperelæet, eller arbejdsrelæ. Kært barn - kan købes i alle biludstyrsbutikker, og er faktisk meget simpelt at montere. Relæet fås både med og uden indbygget sikring.

Bruger du 7 polet stik, skal der monteres en afbryder i bilen, for at undgå at der ikke er konstant strøm til en anden forbruger, hvis du køre med en anden vogn eller trailer, som bruger polen til noget andet.

diagram1

Montering med skillerelæ. Afbryder monteres kun ved 7 polet stik. (artikel om 7/13 polet stik)

Booster

Hvis der er stort forbrug fra batteriet i vognen, eks. hvis du bruger moveren meget, eller hvis det bare er generelt svært at oplade batteriet på turene, kan en automatoplader, eller booster, være en god idé.

En automatoplader - eller booster - oplader fra 12V til 12V, og skal monteres direkte til polerne ved det batteriet du vil oplade. Boosteren (her en DAN 1212), oplader med 14,7V og 8A, udfra en indgangs spænding på ned til kun 10V.

Om boosteren er nødvendig eller ej, kommer an på størrelsen på dit batteri, bilens generator, strømforbruget i vognen og hvor lange ture der køres. Altså hvor lang tid der er til opladning. Boosteren er hverken dyr eller svær at monterer, men kan monteres senere. Så start med at spare pengene til den.

boosterdiagram

Diagram med booster. Afbryder i kabinen, kun ved 7 polet stik

Opladning - 230V

Man kan selvfølgelig også oplade batteriet med en alm. 230V oplader, når de er sat strøm (230V) på vognen. Monteringen af den er nem. Køb en lader, sæt stikket i 230V stik, og monter ledningerne til batteriet.

Husk at det skal være en lader. Batteriet må ikke oplades med 12V udstrækket fra vognens el-tavle. Den leverer konstant 12V, og ikke reguleret - i puls - som en intelligent lader gør.

Og sidst - husk at montere batteriet i en batterikasse/plastboks. Herunder kan du se hvordan det hele er montere i vores LMC.

Stikben nr.: Forbruger Farve Kvadrat i vognen Kvadrat i bilen
1/L Blinklys venstre Gul 1,5 1,5
2/54G Tågebaglys Blå 1,5 1,5
3/31 Stel til ben 1 til 8 Hvid 2,5 2,5
4/R Blinklys højre Grøn 1,5 1,5
5/58R Lys højre Brun 1,5 1,5
6/54 Stoplys Rød 1,5 1,5
7/58L Lys venstre Sort 1,5 1,5
8 Fri Lyserød 1,5  
9 Ladning af batteri Blå 2,5 2,5 (1,5 fra fabrik)
10 Konstant til kølskab Blå/Hvid 2,5 2,5 (1,5 fra fabrik)
11 Stel til køleskab Hvid sort 2,5 2,5 (mont. bagagerum)
12 Fri      
13 Stel til ben 9 til 12 Hvid/blå 2,5 2,5 (fra batteri på bilen)

God fornøjelse.

Bookmark and Share
cookieassistant.com