7-13.a4

Der findes flere forskellige slags stik til dit træk. De fleste af os skal ikke vælge - vi bruger det som forhandleren af bil eller campingvogn anbefaler.

Det er ikke alle stik der er godkendte, og selv bruger jeg et ulovligt, eller bare ikke godkendt 13-polet stik på vognen og bilen.

Det traditionelle

Som skrevet ser de fleste nok stik, som stik! Hverken mere eller mindre. Og for dem, giver denne oversigt nok ikke den store mening, men for os andre, er det vigtigt. Vi vil gerne kunne udnytte alle muligheder i stikkene.

I Danmark har vi i årevis næsten udelukkende brugt 7-polet stik, som det der sidder på vores trailer,. Det har virket glimrende, da det jo udelukkende skulle give strøm til lygterne.

Faktisk giver det 7-polede stik muligheder, som vi sjællendt bruger i Danmark - tågelys og/eller konstant strøm - så hvorfor over hovedet skifte til 13?.

7-13.a1

Skitse af 7-polet stik

Flere ben flere muligheder

I udlandet - primært Tyskland i begyndelsen - har man brugt 13-polet i en del år, for at udnytte de flere muligheder stikket har. Med et 13-polet stik, får man nemlig mulighed for både konstant strøm til vognen og en lade spænding. Det er en fordel med køleskab, batteri der skal oplades under kørsel med videre.

Inden vi i nord lærte at bruge mulighederne, blev stikkene på de vogne der kom til Danmark ofte lavet om fra 13 til 7-polet stik. Så var alle glade.

I takt med at vores vogne fik mere udstyr, fik vi så skiftet stikket på bilen til 13-polet.

WeST

De fleste stik der bruges på bilen og campingvogen, er beskrevet i "Detailforskrift for køretøjer". Se den her i 2014 udgaven.

Her kan man læse eksempel på tre (3), stik vi kan vælge imellem til synsfri sammenkobling. Ét stik med 7-pol og to med 13-pol. Det 7-polede ser ud som længer oppe i artiklen her. I detailforskriften, punkt 6.01.310, er der dog sneget et "Forbindelsen kan være", ind inden beskrivelsen af stikkene, så alt er i princippet lovligt. 

Den ene 13-polede, som er beskrevet i forskriften, ser ud som det 7-polede, men med de "resterende" 8 - 13-pol, siddende rundt langs kanten på stikket. Dette stik hedder "WeST", og er ikke brugt særligt meget, da det har ry for at have dårlig forbindelse, ved pol 8-13. WeST passer sammen med et 7-polet, så du kan køre med eks. trailer uden en adapter.

7-13.a2

Skitse af WeST 13-polet stik

Jäger

Mest brugte 13-polede her hjemme, er Jäger stikket. Stikket har 13 lige store ben, som er placeret på en måde der ser lidt tilfældigt ud.

Jäger har rigtigt god forbindelse, og de to dele - hun/han - skrues sammen med en omløber på stikket. De fleste nye vogne leveres med det stik i dag, og hvis du ikke be'r om andet, er det også det stik værkstedet sætter på din bil.

Skal du køre med trailer eller andet med 7-polet stik, skal du bruge en adapter. Du kan også få Jäger på din trailer, som så kun er tilsluttet på de 7-poler.

7-13.a5

Jäger-stikket som er det mest brugte 13-polede i Danmark

WeST II

Lad mig lige pudse min glorie, og her postulerer at jeg aldrig glemmer mine ting, eller smider dem væk. Stort set ikke altså!

Men det til trods, hader jeg adaptere og ting der ikke sidder fast på bil eller campingvogn, så de kunne blive væk. Vi har flere biler og en trailer, så jeg vælger at bruge et stik, som ikke er godkendt i Danmark.

Stikket heddder Multicon WeST II, og ligner det almindelige WeST eller et 7-polet, men med ben 8-13, fordelt som mindre ben mellem ben 1-7. Stikket har - modsat sin forgænger - god forbindelse.

Stikket er aldrig rigtigt blevet godkendt i Danmark, fordi det er kommet på markedet efter Jäger stikket var blevet godkendt, men det løste man så ved at skrive "Forbindelsen kan være", inden beskrivelsen af stikkene i Detailforskrift for køretøjer, punkt 6.01.310.

7-13.a3

Skitse af Multicon WeST II. Samme stik som introbilledet.

Forbindelse - ledningsdiagram

I før nævnte detailforskrift for køretøjer, finder du også en et diagram, der viser hvor benene skal forbindes. Du kan se det her i punkt 6.01.310.

Bookmark and Share
cookieassistant.com