DSC 9136

Det rigtige kugletryk er vigtigt, hvis campingvognen skal være stabil bag bilen. Men trykket er måske endnu mere vigtigt for hvordan bilen styrer.

Det handler altså om at pakke vognen og bilen rigtigt, inden afrejse, og det rigtige kugletryk finder du kun ved øvelse.

Fejl-pakkede vogne

Man skal ikke køre langt i Danmark om sommeren, før man støder på de første fejl-pakkede vogne og biler. Den typiske fejl er der hvor campingvognen "hænger" med næsen og bilen "hænger" tilsvarende med bagenden.

Det skyldes endten at vognen har for meget vægt foran og/eller bilen har for meget i bagagerummet. Det modsatte ses også, og der er faktisk ligeså slemt, for både bil og vogn.

Også er der selvfølgelig de der er så heldige at have automatisk niveauregulering på bilen. Har du det, står bil og vogn faktisk helt lige selvom de er fejlpakkede.

Bilen

Isoleret set gør det bilen usikker og slider unødigt på den. Trykket bagi, letter forhjulene lidt, og det ændre på både vejgreb og styregeometri, udover de ændringer bilen er bygget til.

Baghjulen på bilen skal ændre sin stilling når den pakkes hårdt. Hjulene danner et /-\ når de ses bagfra. Det er bilen Camper der ændres og det sker for at gøre den mere stabil sidevers.

For meget camper, eller bare øget camper inden for tolerancen, i for lang tid, slider meget på dækkene fordi de køre længe på kanterne. Dertil kommer meget andet øget slid. Bilen er kun bygget til ændret hjulstilling i kortere perioder.

Camber

Camper på bilen

Campingvognen

Har du en 4x4, som typisk må køre med et højere kugletryk, er den dårlige nyhed at det kun hjælper lidt, da campingvognen heller ikke må køre med for højt kugletryk.

Faktisk kan det være lidt af en udfordring at pakke vogen, med lavt nok kugletryk, uden at samtidig at have for meget vægt bagi, hvilket er ligeså slemt. Specielt hvis du har to flasker i gaskassen.

Mange vogne har seng i fronten, med magasiner under, og gode store luge hvor du kan læsse ting i udefra. For mange kan de dog slet ikke bruges - eller kun til meget lette ting - inden vægten er overskredet.

DSC 9105

Det er ikke kun bilen der ikke kan klare for højt kugletryk. Og der er mange dele i vognens chassis. Her er det en "model"

Kugletryk

Det maksimale kugletryk, finder du ved at finde det mindste af indtil flere tal. På trækket kan der stå en vægt, eks. 75kg. Det er det maksimale trækket kan holde til.

Bilen kan have et andet tal stående, typisk i baggagerummet. Det er det maksimale bilen kan/må klare. Campingvogen kan så have et par tal også, eks. på sammenkoblingen, eller stabilisatoren, hvis du har en sådan på.

Sidst kan der være et tal for maks. belastning af vognens chassis. Det er det mindste af tallene der gælder. Overskrid dem ikke, der du dels kan ødelægge noget på vogne eller bil, dels ændre styregemetrien på bilen.

Ænder

Kugletrykket er noget der ofte diskuteres. Det har givet gode levevilkår for et par "ænder", som jeg gerne vil skyde ned. Meget af det er vrøvl.

Første and er, at tro du kan gætte dig til hvor stort tryk du kører med, fordi du har camperet i mange år! Anskaf en vægt til måling af kugletryk, enten en "løs" vægt, eller en der sidder i næsehjulet.

Næste and er, at kugletrykket skal ligge så tæt på maks som muligt, og måske endda helst ligge over maks, fordi fartvinden angiveligt skulle lette trykket på kuglen. Du køre sjællendt særligt hurtigt med vogn på - helt sikkert under 100 km/t - og vinden har ikke særligt meget magt. Dertil kommer at vogne i dag faktisk er pænt aerodynamiske.

DSC 9133

Køb et næsehjul med vægt. Det er nemmest

Generelt

Generelt skal man lade være med at generalisere(?!), så det vil jeg næsten undlade, men der er dog et par ting der er værd at huske.

For det første er der ingen tommelfingerregel, og slet ingen der siger at kugletrykket skal være specielt højt. Det skulle da lige være reglen om, at trykket skal være 5% af totalvægten, men det passer jo sjællendt. Det kan være den regel gælder for nogen, men for dig kan 40kg være bedre end 75kg. Du finder kun den vægt der passer dig ved at prøve dig frem. Sikkert er det dog at din bil er gladest for lav vægt, og at det er nemmere at rede en farlige situation hvis bil og vogn kommer i slinger.

Der er campingvognsproducenter - eks. Dethleffs - der skriver på deres træk (stang), er 25kg er rigeligt, og på sikkertrafik.dk, kan du læse at de ikke anbefaler mere end 50kg. Men husk igen at det kan være meget svært at komme så langt ned.

DSC 9130

Her kan du se at maks for den her Adria er 100kg.

Se på trækket

En gammel talemåde siger at, hvis det ser godt ud, kører det sikkert også godt! Det passer nok også her.

Ser du på vogntoget så skal det se pænt ud når det er koblet sammen. Bil og vogn skal stå lige, uden at hænge med røv eller næse. Et par tommelfingerregler.

Bil hænger med rumpen og campingvogn med næsen (v):

  • Campingvognen er læsset forkert, og har får stprt kugletryk
  • Bilens fjedre/dæmper er for bløde eller defekte

Bil står lige og campingvognen dykker med næsen:

  • Trækket på bilen er for lav. Korrekt højde findes i detailforskrift for køretøjer, eller hos din mekaniker

Bilen løfter rumpen og campingvognen løfter næsen (^):

  • Campingvognen læsset forkert. For meget vægt bagi

Billeder: Flemming Wahl, citronix.dk

Bookmark and Share
cookieassistant.com